page-turner

Reconsidering Change Management. Applying Evidence-Based Insights in Change Management Practice.

Ten Have, S., Ten Have, W., Huijsmans, A-B., Otto, M. (2017). Reconsidering Change Management. Applying Evidence-Based Insights in Change Management Practice. New York: Routledge.

heel korte samenvatting

Het boek “Reconsidering Change Management” bevat samenvattingen van wetenschappelijk onderzoek naar veranderingsmanagement. Het slaat een brug tussen onderzoek en praktijk. Daarmee legt het boek de opvattingen van goeroes en bekende verandermodellen bloot.

enkele van mijn favoriete zinnen

"We are inclined to interpret evidence in ways that confirm our existing beliefs and to ignore contrary evidence." (p.5)

"The scientific research literature does not support the assumption that 70 percent of all change initiatives fail. We therefore conclude that this claim is very unlikely to be true." (p.72)

"In 1984, Allaire and Firsirotu noted 164 definitions of organizational culture. It is used as an explanation for almost anything that is poorly understood in an organization." (p.139)

"But when the knowledge does exist and can be accessed, not using it is unforgiveable from a professional perspective." (p.179)

turn to page

om een op feiten gebaseerde analyse van "veranderingsbereidheid" te vinden

turn to page

als je nieuwsgierig bent naar bewijsmateriaal over "weerstand"

turn to page

om te lezen over een nieuw verhaal van veranderingsmanagement, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs

mijn persoonlijke mening

Dit boek heeft me diepgaand uitgedaagd. Door de jaren heen leerde ik bekende modellen kennen en voegde daar mijn eigen smaak aan toe, gebaseerd op mijn consultancy ervaring. Dat te zien door de lens van wetenschappelijk onderzoek was een openbaring. En ja, ik moest een aantal van mijn opvattingen/uitgangspunten stevig onder de loep nemen.

Veranderingsmanagement als professionele, op feiten gebaseerde wetenschap staat nog in de kinderschoenen. Ik juich toekomstig onderzoek toe en sta te popelen om nieuwe inzichten toe te passen.

Als veranderaars hebben wij een grote invloed op het leven en het welzijn van medewerkers en hun gezinnen. Het is dus onze (verdomde) morele plicht om alle beschikbare kennis te gebruiken en kritisch te staan tegenover mooie, goed klinkende marketingideeën van de volgende veranderingsgoeroe.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *